Przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej AD-Med świadczy usługi medyczne zarówno w formie wizyt osobistych, jak i teleporad, w zależności od potrzeb zdrowotnych pacjenta.
Możliwości i sposoby realizacji porad w Centrum Medycznym AD-Med.
Rejestracja pacjenta
Pacjent lub opiekun może zgłosić potrzebę zdrowotną poprzez:
- przesłanie wiadomości na adres e-mail odpowiedniej placówki podany w zakładce Kontakt z krótką informacją o potrzebie zdrowotnej.
- samodzielne zarejestrowanie się na poradę poprzez system internetowej rejestracji .
- telefon do odpowiedniej placówki (numer podany w zakładce Kontakt) i podanie informacji pracownikowi rejestracji.
- bezpośredni kontakt z pracownikiem rejestracji.
Pracownik rejestracji, w przypadku konieczności uzyskania dodatkowych informacji, będzie próbował je uzyskać w tej samej formie, w której pacjent zgłosił potrzebę zdrowotną, tj. odpowie na wiadomość e-mail lub zada pytanie podczas rozmowy telefonicznej. Po uzyskaniu wszystkich informacji i potwierdzeniu możliwości realizacji potrzebny zdrowotnej w placówce, pracownik umówi pacjenta do odpowiedniego pracownika medycznego, o czym pacjent lub opiekun zostanie poinformowany odpowiednio poprzez wiadomość e-mail lub podczas rozmowy telefonicznej. Pracownik poinformuje również o sposobie udzielania świadczenia zdrowotnego.
Jaki rodzaj porady wybrać?
Wszystkie wizyty domyślnie są wizytami osobistymi i tylko na takie można się zarejestrować samodzielnie przez e-rejestrację. Z uwagi na obecne uwarunkowania prawne teleporady dla pacjentów zostały znacznie ograniczone. Nie możesz skorzystać z teleporady jeżeli:
- pacjentem jest dziecko, które nie ukończyło sześciu lat (wyjątkiem jest teleporada kontrolna po wizycie osobistej w przychodni)
- jest to pierwsza porada po złożeniu deklaracji wyboru POZ
- chorujesz przewlekle i doszło do jakiejkolwiek zmiany w przebiegu choroby przewlekłej
- zachodzi podejrzenie choroby nowotworowej
Niezależnie od powyższych zasad teleporada może być udzielona jeżeli zachodzi podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2. Jeżeli chcesz skorzystać z teleporady skontaktuj się z pracownikiem rejestracji, który oceni możliwość zarejestrowania na teleporadę.
Pamiętaj: o ile masz prawo nie wyrazić zgody na formę teleporady, to nie możesz żądać teleporady zamiast wizyty osobistej!
Zawsze w razie wątpliwości możesz skontaktować się z pracownikiem rejestracji, który udzieli wszelkich niezbędnych informacji.
Poniżej dostępne są szczegółowe opisy poszczególnych zasad funkcjonowania przychodni
Teleporada
Teleporady są udzielane w formie porady telefonicznej. Pacjent zostaje umówiony na teleporadę do określonego pracownika medycznego z podaniem przybliżonej godziny teleporady. W tym czasie należy oczekiwać połączenia przychodzącego od pracownika przychodni. Na początku rozmowy konieczne jest potwierdzenie tożsamości pacjenta. W przypadku nieodebrania połączenia, pracownik podejmie kolejne próby (nie mniej niż trzy) w odstępie co najmniej pięciu minut. Jeżeli pacjent nie odbierze telefonu, to teleporada zostaje anulowana. W przypadku niemożności odebrania połączenia, w miarę możliwości prosimy o wcześniejsze odwołanie wizyty w sposób analogiczny jak podczas rejestracji.
Przed oraz w trakcie teleporady pracownik medyczny będzie analizował dokumentację medyczną w celu zwiększenia jakości udzielanego świadczenia zdrowotnego. Jeżeli pacjent dysponuje dokumentacją medyczną, która może być przydatna w procesie diagnostyczno-leczniczym, to prosimy o przesłanie jej cyfrowego odwzorowania (skan lub zdjęcie) na adres e-mail placówki przed rozpoczęciem teleporady. Centrum Medyczne AD-Med prowadzi dokumentację w formie elektronicznej (z wyjątkami określonymi przez przepisy prawa), dlatego też nie jest wymagane dostarczanie papierowych wersji dokumentacji medycznej.
Jeżeli podczas teleporady pracownik medyczny uzna za konieczne osobiste zbadanie pacjenta, to poinformuje go o tym wraz z podaniem terminu wizyty osobistej w przychodni lub wizyty domowej.
W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta, podczas teleporady istnieje możliwość wystawienia zlecenia na badania laboratoryjne i diagnostyczne, recepty na produkty lecznicze, zlecenia na wyroby medyczne, skierowania do poradni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej, skierowania do szpitala, zwolnienia lekarskiego i innych dokumentów.
Wizyta osobista
Jest to domyślna forma udzielania świadczeń zdrowotnych. Ze względu na nietypowy przebieg chorób, szczególnie infekcyjnych, wizyty osobiste są wskazane u dzieci, zwłaszcza młodszych. Pomimo zachowania środków bezpieczeństwa, kontakt z innymi osobami, między innymi obecnymi na terenie przychodni, może być przyczyną zakażenia.
Potrzebę wizyty osobistej pacjent lub opiekun może zgłosić podczas rejestracji. Wizyty osobiste zwykle nie są umawiane w terminach wykonywania świadczeń u dzieci zdrowych np. szczepień profilaktycznych czy bilansów. Po weryfikacji przez pracownika rejestracji możliwe jest umówienie takiej wizyty, jednak jeśli wystąpią objawy infekcji to konieczny jest kontakt z przychodnią i zmiana terminu.
W przypadku umówienia na wizytę osobistą, pacjent powinien przybyć na teren przychodni o czasie bezpośrednio poprzedzającym umówiony termin. W przypadku zbyt wczesnego przybycia, w sytuacji braku odpowiedniej ilości wolnego miejsca zapewniającej bezpieczeństwo, pacjent może nie zostać wpuszczony na teren przychodni do czasu nadejścia terminu wizyty.
Podczas całego pobytu na terenie przychodni zalecamy, aby mieć zasłonięte usta oraz nos.
Przy wejściu do przychodni umieszczony jest dystrybutor płynu do dezynfekcji. Podobne dystrybutory znajdują się również w poczekalni oraz gabinetach. Pacjent powinien zdezynfekować ręce podczas wejścia do przychodni, a później w razie potrzeby lub na polecenie pracownika. Na terenie przychodni znajduje się również dystrybutor przeznaczony dla dzieci.
Z dzieckiem powinien przebywać jeden rodzic/opiekun, nie należy zabierać ze sobą innych dzieci, których obecność w przychodni nie jest niezbędna. Wszelkie dodatkowe sprzęty np. wózki, należy pozostawić w przedsionku przychodni.
Wszelka dokumentacja medyczna przedstawiona przez pacjenta jest przechowywana w formie elektronicznej, dlatego nie ma potrzeby przynoszenia kopii dokumentacji. Wszelka dokumentacja w formie papierowej jest skanowana w rejestracji i jej cyfrowe odwzorowanie zostaje dołączone do dokumentacji pacjenta. Oryginał jest zwracany pacjentowi bezpośrednio po zakończeniu skanowania.
Po wykonaniu świadczenia medycznego, pacjent powinien bez niepotrzebnego opóźnienia opuścić teren przychodni, chyba że pracownik medyczny zalecił pozostanie na terenie przez określony czas.
Kontynuacja leczenia chorób przewlekłych (recepty i skierowania)
Jeżeli pacjent wymaga stałego stosowania produktu leczniczego i informacje dotyczące przyczyny jego stosowania są zawarte w dokumentacji medycznej, to możliwe jest wystawienie recepty na te produkty lecznicze bez konieczności wizyty osobistej. Pacjent powinien zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia w sposób analogiczny jak przy rejestracji, a lekarz na podstawie analizy dokumentacji medycznej wystawi odpowiednią receptę. Jeżeli pacjent dysponuje dokumentacją, która jest niezbędna do wystawienia recepty, a nie znajduje się ona w dokumentacji przychodni, to należy przesłać jej cyfrowe odwzorowanie (skan lub zdjęcie) na adres e-mail odpowiedniej placówki.
W uzasadnionych przypadkach możliwe jest również wystawienie skierowania do poradni specjalistycznej na podstawie dokumentacji medycznej. Sposób realizacji jest analogiczny jak w przypadku recept.
Przypominamy, że przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej nie wystawia skierowań na badania laboratoryjne lub diagnostyczne ani zwolnień lekarskich na polecenie innego lekarza. Zgodnie z obowiązującym prawem, to lekarz, który ustalił wskazania do wystawienia któregoś z powyższych dokumentów, jest zobowiązany do ich wystawienia. Lekarz POZ może wystawić receptę na kontynuację wcześniej zaleconych leków, o ile inny lekarz wystawi odpowiedni dokument informujący lekarza POZ o konieczności przyjmowania przez pacjenta danego leku na stałe.
Sposób realizacji wystawionych dokumentów
Wszystkie recepty, skierowania i zlecenia na wyroby medyczne w Centrum Medycznym AD-Med wystawiane są w formie elektronicznej. Dostęp do nich można uzyskać poprzez zalogowanie się na swoje Internetowe Konto Pacjenta np. przy użyciu Profilu Zaufanego. Jeśli pacjent wcześniej aktywował funkcję powiadomień, to dodatkowo zostanie powiadomiony przy pomocy wiadomości SMS lub e-mail o wystawionym dokumencie. Pacjenci, którzy w swojej karcie mają podany numer telefonu komórkowego, otrzymują także SMSa bezpośrednio z przychodni.
Do realizacji recepty w aptece potrzebny jest czterocyfrowy kod oraz numer PESEL. Kod można odczytać w swoim Internetowym Koncie Pacjenta lub też zostanie on automatycznie przesłany do pacjenta, o ile wcześniej pacjent aktywował tę funkcję. W przypadku pacjentów, którzy do tej pory nie aktywowali swojego konta, możliwe jest uzyskanie kodu poprzez kontakt z przychodnią, zarówno w formie telefonicznej, jak i e-mail. Ze względu na ochronę danych osobowych zostanie podany wyłącznie kod recepty, bez numeru PESEL. W przypadku chęci realizacji czyjejś recepty, niezbędne jest uzyskanie numeru PESEL bezpośrednio od pacjenta. Alternatywnie do numeru PESEL i kodu można użyć klucza recepty, zwykle w formie kodu QR w aplikacji mObywatel lub mojeIKP – pozwala to na szybką realizację recepty w aptece bez konieczności dykowania/wpisywania numeru PESEL.
Skierowania realizowane są analogicznie jak recepty, w placówce medycznej wymagane jest podanie kodu oraz numeru PESEL. Od 8 stycznia 2021 r. wszystkie placówki wystawiają i realizują skierowania do poradni i szpitali w formie elektronicznej. Obecnie katalog skierowań elektronicznych został także rozszerzony o skierowanie do szpitala psychiatrycznego, a także skierowanie na zabiegi fizykoterapeutyczne. Podobnie skierowania na leczenie uzdrowiskowe przyjmują wyłącznie formę elektroniczną.
Zwolnienia lekarskie są wystawiane wyłącznie w formie elektronicznej i są przekazywane bezpośrednio do ZUS oraz pracodawcy w momencie wystawienia. Nie ma konieczności pobierania druków potwierdzających wystawienie zwolnienia. O terminie wystawionego zwolnienia można się dowiedzieć poprzez Internetowe Konto Pacjenta lub poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
W przypadku wystawienia dokumentów, które nie mają formy elektronicznej lub w przypadku konieczności odbioru wydruku informacyjnego e-skierowania, można je odebrać w rejestracji przychodni. Przypominamy o konieczności zasłaniania ust i nosa oraz dezynfekcji rąk przy wejściu do przychodni. Na terenie przychodni nie należy przebywać dłużej niż jest to konieczne.
Wystawianie zaświadczeń
Jeśli jest to uzasadnione, lekarz wystawia odpowiednie zaświadczenia. Zgodnie z Ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz innymi aktami prawnymi część zaświadczeń jest wydawana nieodpłatnie. Zaświadczenia wydawane na życzenie pacjenta lub opiekuna, które nie mają celu wymienionego w Ustawie, są wystawiane odpłatnie.
Deklaracja POZ
Pacjent, który chce korzystać z usług Centrum Medycznego AD-Med, powinien złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki, a w przypadku kobiet położnej POZ. Deklarację można złożyć poprzez Internetowe Konto Pacjenta lub alternatywnie wszystkie trzy formularze są dostępne w zakładce Zadeklaruj się. Kompletna deklaracja składa się z dwóch lub trzech formularz. Każdy należy wydrukować, wypełnić i podpisać, a następnie przesłać cyfrowe odwzorowanie (skan lub zdjęcie) na adres e-mail placówki. Od momentu prawidłowego przesłania deklaracji jest możliwe korzystanie z usług przychodni.